Lovetotravel.pl Przewodnik turystyczny |
Strona g³ówna
|
Europa | Azja | Ameryka Po³udniowa | Ameryka Pó³nocna | Australia | Afryka |
Włochy są krajem szczególnym pod względem kultury, bowiem z tego kraju właśnie wywodzi się większość artystycznych nurtów, które następnie rozprzestrzeniły się na całą Europę. W tym kraju narodziło się europejskie malarstwo, architektura i muzyka. Zwłaszcza ta ostatnia miała znamienny wpływ na współczesność, bowiem stała się zalążkiem wielu nowych gatunków muzycznych. Z Włoch między innymi wywodzi się opera.
Antonio Vivaldi zaliczany jest do najwiêkszych twórców w³oskiej muzyki instrumentalnej Kulturowe dziedzictwo religijne Korzenie włoskiej muzyki sięgają aż początków naszej ery, a konkretnie IV wieku i czasów rzymskich. Zależność od papieża i wpływ katolicyzmu uwarunkowały tez charakter pierwszych wykonywanych w tym kraju utworów. Były to głównie pieśni liturgiczne, wykorzystywane podczas religijnych obrzędów. Z uwagi na związek z papieżem Grzegorzem I pieśni te nazywaną chorałem gregoriańskim. Tu również zrodziła się ich odmiana, określana, jako chorał ambrozjański. Pieśni te dominowały aż do XIII wieku, kiedy to pojawiły się laudi spirituali, czyli hymny religijne. Zmieniły one charakter z pieśni jednogłosowych na chóralne, a głównymi twórcami stylu byli Jacopo da Bologna, Giovanni da Cascia, Piero di Firenze, F. Landino oraz Johannes Ciconi. Od renesansu do baroku Muzyka świecka pojawiła się dopiero w okresie renesansu. Pierwszym jej przejawem były tzw. madrygały śpiewane na ogół na 4 lub 5 głosów. Stały się one powodem do kształcenia kunsztu śpiewaczego i pokazywania swoich umiejętności podczas występów publicznych. Nadal istniała też i rozwijała się poważniejsza muzyka kościelna. Jej przedstawicielem był Giovanni Pierluigi da Palestrina. Rozwijały się takie formy religijne, jak motet i msza, a wśród utworów świeckich canzonetta, villanella i pieśni karnawałowe (canti carnascialeschi). W tym okresie pojawili się wielcy kompozytorzy, do których historia zalicza Ph. Verdelota, C. Gesualdo da Venosę, C. Merulo, C. de Rore i wielu innych. Szczególnie ważna była szkoła wenecka, w której zrodziły się gatunki: toccata, ricercar i canzona. Centra muzyczne Dla Włoch jak i dla całej Europy w przyszłości ogromne znaczenie miały trzy centra muzyczne. Były nimi Wenecja, Florencja i Neapol. Każde z tych miast skupiało elitę ze świata artystycznego, która przyczyniła się do wypracowania konkretnego nurtu. Stąd używa się określeń: szkoła wenecka, florencka i neapolitańska. Wenecja zaznaczyła swoje wpływy jeszcze w renesansie. Rozwijała się tu muzyka kościelna, związana z bazyliką św. Marka, oraz muzyka świecka dla bogatych mieszczan. To miasto uważane jest za kolebkę muzyki instrumentalnej. Z kolei Florencja zasłynęła z artystycznej grupy Camerata, skupiającej muzyków i poetów, którzy stali się prekursorami włoskiej oraz światowej opery. Opera rozkwitała też w Wenecji, gdzie powstały pierwsze w Europie publiczne teatry operowe. Jej pierwszymi twórcami byli Claudio Monteverdi i Alessandro Scarlatti. Z uwagi na negowanie kobiet na scenie wykształcił się również zwyczaj kastratów. Muzyka instrumentalna Poza operą szczególne znaczenie we Włoszech zyskała również muzyka instrumentalna. Pojawili się pierwsi twórcy, których nazwiska znane są do dziś. Na instrumenty klawiszowe komponował m.in. Girolamo Frescobaldi. Pojawił się też wielki Antonio Vivaldi. Zapanowała moda na muzykę skrzypcową, dzięki czemu nastąpił też rozkwit lutnictwa i takich rodów, jak Stradivari, Amati, Guarneri. Powstawały zarówno utwory solowe, jak i orkiestrowe. Włochem był też najpopularniejszy wirtuoz pierwszej połowy XIX wieku – Niccolo Paganini. Narodziły się nowe formy muzyczne, jak solowy koncert instrumentalny z orkiestrą - A. Vivaldi, sonata klawesynowa - D. Scarlatti. Niestety wiek XIX zdominowała opera, wzbogacona pierwiastkami patriotycznymi z uwagi na sytuację polityczną w kraju, a wiec muzyka instrumentalna odeszła nieco w cień. Początek XX wieku znów przywrócił znaczenie muzyce instrumentalnej. Pojawiła się między innymi twórczość awangardowa w wykonaniu takich kompozytorów, jak F. Donatoni, N. Castiglioni, S. Bussotti, V. Fellegara, S. Sciarrino. Szczególne znaczenie odegrał tu Mediolan, w którym powstało później pierwsze studio muzyki elektronicznej. W³ochy - miasta
W³ochy - co warto wiedzieæ
Muzyka w³oska - dodaj komentarz:
|